سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 89902
کل یادداشتها ها : 162
خبر مایه


باغ دلگشا شیراز

شیراز یکی از شهرهای منحصر بفرد ایران میباشد که دارای اماکن تاریخی فراوانی است.یکی از این مجموعه های زیبا باغ دلگشا شیراز است ،ما با ارائه این مقاله دانسته های شما رادر خصوص باغ دلگشا شیراز افزایش خواهیم داد.


شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است.این شهر دارای جاذبه های تاریخی فراوانی میباشد،یکی از اماکن گردشگری تورشیراز باغ دلگشا شیراز است. باغ دلگشا شیراز باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز جای گرفته است. این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 912 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مساحت این باغ 5/7 هکتار می‌باشد و سراسر آن را درختان نارنج و اندکی پرتقال فرا گرفته است. این درختان از میانه‌های فروردین تا میانه‌های اردیبهشت به بار می‌نشینند و شکوفه‌های سفید و زیبای آنها بوی خوش‌دل‌انگیزی را در هوا می‌پراکند.

معماری باغ دلگشا شیراز

عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت دارای آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی آراسته به نقش گل و بته است.باغ دلگشا شیراز 3

این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه باغ است.در پیرامون ایوان نیز بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعلیق نگاشته شده است، نخستین کلاه فرنگی در ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته است.آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است از این باغ می‌گذرد. این باغ هم اکنون در مالکیت شهرداری شیراز می‌باشد.شما میتوانید با انتخاب تور لحظه آخری شیراز نهایت لذت را از این مجموعه ببرید.

باغ دلگشا شیراز6

پیشینه باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد. در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

باغ دلگشا شیراز 4

باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نفاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده است.

موقعیت مکانی باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا در بخش شمال شرقی شهر شیراز در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد. این باغ در کنار قنات ماریز سعدی و در منطقه دژی به نام کهندژ جای گرفته است و فاصله آن تا آرامگاه سعدی چند گامی بیشتر نیست.باغ دلگشا شیراز 5

آدرس باغ دلگشا شیراز

شیراز، مجاورت آرامگاه سعدی ،بلوار هفت تابان به سمت زیرگذردلگشا نبش بلوار بستان

 

منبع

https://badsagroup.com






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ