سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 89905
کل یادداشتها ها : 162
خبر مایه


باغ گیاه شناسی مشهد

مشهد یکی از توریستی ترین شهر های ایران بحساب می آید. این شهر دارای جاذبه های توریستی فراوانی است یکی از این اماکن باغ گیاه شناسی مشهد میباشد،در این مطلب ما با معرفی این مکان فوق العاده قصد همراهی شما را در این سفر داریم.


معرفی باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد دارای مساحت تقریبی 25 هکتار و درغالب 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری،معماری منظر و علم گیاهشناسی شکل گرفته است که در تاریخ 22 خردادماه سال 1392 افتتاح گردید، مبلغ اجرایی و فضای سبز معادل 15 میلیارد تومان هزینه گردید.در این پروژه 42 پیمانکار و 450 نیروی کارگر مشارکت داشتند.مجموعه دارای 44.776 متر مربع چمن ،14950 اصله درخت و درختچه،12300 متر مربع پرچین،25252 متر مربع گل دائم،9500 متر مربع گل فصل،68200 متر مربع معبر می باشد.با انتخاب تور مشهد میتوانید از جاذبه های تماشایی این مجموعه دیدن به عمل بیاورید.

باغ گیاه شناسی مشهد 2

محتوای باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، شامل بخش های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره ای و مجموعه نهالستان و گلخانه های تکثیریه. این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه های گیاهی، انجام برنامه های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و...احداث شده .

باغ گیاه شناسی مشهد 3

پشینه شکل گیری باغ های گیاه شناسی در ایران و جهان

احداث باغ های گیاه شناسی از سابقه ای بس طولانی برخوردار است. بطوریکه ساخت اولین باغ گیاه شناسی را به افلاطون در 500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) نسبت می دهند. در دوره جدید، قدیمی‌ترین باغ گیاهشناسی باغ پیزا و پادوا در ایتالیا هستند که سابقه آن به 1540 میلادی میرسد. همچنین باغ های دیگری در سطح دنیا وجود دارند که از جمله آنها باغ ادینبورو در اسکاتلند(1670میلادی) و رویال بوتانیک گاردن (کیو گاردن) در انگلستان (1793) می‌باشند.

باغ گیاه شناسی مشهد 4

اولین باغ گیاه‌شناسی در ایران به سال 1310 در دانشکده کشاورزی کرج تأسیس شد و به دنبال آن در سال 1336 آربراتوم نوشهر ایجاد گردید. همچنین با احداث باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1348 در زمینی به وسعت 145 هکتار، مجموعه ها و کلکسیون ‌های متعددی از اقالیم حیاتی ایران و جهان راه اندازی شد. در دوره جدید فعالیتهای باغ‌های گیاه‌شناسی در کشور (بعد از انقلاب) باغ‌های گیاه‌شناسی مشهد، دزفول (فدک)، یزد، همدان، کاشان و تبریز به عنوان باغ‌‌‌های اقماری باغ گیاه‌شناسی ملی ایران ایجاد شده یا در حال احداث می باشند.باغ گیاه شناسی مشهد 6

اهداف احداث باغ گیاه شناسی مشهد
  • نگهداری از گیاهان و عمل بعنوان بانک ژنوم زنده گیاهی
  • اهلی سازی و سازگاری گونه ها جهت ورود ارقام جدید به فضای سبز شهری و باغات و مزارع استان ها
  • تفریح و تفرج،آموزش و فرهنگ سازی نقش گیاهان در محیط زیست
باغ گیاه شناسی مشهد 5
دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

این باغ در بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر واقع شده.
شما میتوانید با رزرو تور ارزان مشهد از جاذبه های این شهر دیدن به عمل بیاورید.
منبع

mbgarden






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ