تور تایلند یکی از بهترین تور های گردشگری جهان است چرا که کشور تایلند و شهر های آن مملو از جاذبه های دیدنی است.باغ وحش پوکت به طور خصوصی فعالیت می کند و در سال 1997 در حاشیه جنوبی شهر پوکت به بهره برداری رسیده است. مساحتی که این مکان به خود اختصاص داده بیش از 12000 متر می باشد. باغ وحش پوکت علاوه بر باغ وحش دارای بخش های دیگری چون باغ گلهای ارکیده ، باغ پرندگان و باغ گیاهان پوکت می باشد.
باغ پرندگان Phuket Bird Park پر از پرندگان و پروانه های رنگی است. دکوراسیون بسیار زیبا و بیشترِ آن از چوب است. انواع و اقسام پرندگان نظیر طاووس، طوطی، شترمرغ و ... در باغ پرندگان Phuket Bird Park زندگی میکنند. در باغ پرندگان Phuket Bird Park نیز نمایش های مختلفی با کمک گرفتن از پرندگان به خصوص طوطی های رنگارنگ برای مردم اجرا می شود.
ساعات اجرای نمایش به ترتیب 10:30، 13:30 و 15:30 می باشد. قیمت بلیط این باغ برای بزرگسالان 500 بات و برای کودکان 300 بات می باشد.شما میتوانید با انتخاب تور تایلند و سپس سفر به این کشور از جاذبه های منحصربفرد این مجموعه بازدید به عمل بیاورید.
در این باغ انواع و اقسام گیاهان مناطق مختلف گرمسیری و سردسیری جمع آوری و در بخش های مختلف نگهداری می شوند، گلهای ارکیده زیبا، 50 گونه از کاکتوس، درختان نخل، نیلوفرهای آبی،درختان انبه، موز، سیب، لیچین و سانتول که ممکن است تا به حال نه دیده و نه خورده باشید را ببینید. یک حوض و یک آبشار مصنوعی نیز درباغ گیاهان پوکت Phuket Botanic Garden ساخته شده است که درون حوض آن ماهی های رنگارنگ ژاپنی(کپور ژاپنی) زندگی میکنند.
ساعات کاری باغ گیاهان پوکت Phuket Botanic Garden از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است؛ البته چهارشنبه ها این مکان تعطیل است. هزینه بلیط برای بزرگسالان 500 بات و برای کودکان 300 بات می باشد.
این بخش دارای تعداد زیادی از نژاد های ارکیده نظیر ارکیده دندروبیوم Dendrobium ، ارکیده واندا Vanda hybrid orchids ، بالبفیلوم اکرناتویدس Bulbophyllums ، گیاه حشره خوار سیروپتالوم Cirrhopetalum و صدها گونه ارکیده تایلندی که همگی از خانواده ثعلبیان است، قرار گرفته اند. بعضی از گیاهان در طول مدت 3 تا 6 ماه از سال گل میدهند و البته تعداد دیگری از این گیاهان ممکن است فقط یک روز از سال گل بدهند. به شما توصیه میکنیم حتما به باغ گلهای ارکیده Phuket Orchid Garden بروید و دوربین عکاسیتان را نیز فراموش نکنید.
ساعات کاری این باغ از 9صبح تا 5:30 بعد از ظهر است. هزینه ورود بزرگسالان 400بات و کودکان 200 بات می باشد.شما میتوانید با انتخاب تور تایلند سفری لذت بخش را برای خود و خانواده یتان فراهم بسازید.
تمساح، ببر، فیل، میمون، پروانه، پرنده، مار و ... از جمله حیواناتی هستند که در این باغوحش زیبا زندگی میکنند. در ساعات مشخصی از روز، نمایش های ویژه ای از فیلها، میمونها و تمساح ها برگزار می گردد که این ساعات عبارتند از :
با رفتن به این باغ وحش می توانید یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تایلند را از نزدیک ببینید و علاوه بر لمس حیوانات با آن ها عکس یادگاری بگیرید. ساعت کاری باغ وحش پوکت همه روزه از 8:30 صبح تا 18 عصر می باشد.
از اتوبوس های محلی که از fresh market به این باغ وحش میروند استفاده کنید.
با انتخاب و رزرو تور تایلند و سپس سفر به این شهر زیبا میتوانید از جاذبه های این مکان بازدید به عمل آورید.
منبع
Bestgasht
aftabtravel
badsagroup
بازار پردیس یک کیش یکی از معروفترین و بهترین مراکز خرید کیش است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران میباشد.بازارها و مراکز تجاری کیش با معماری مدرن و زیبا و با ارائه انوع کالاها به فعالیت اشتغال دارند. این بازارها یکی از جاذبه های اصلی کیش به حساب می آیند که سالانه تعداد قابل توجهی از مسافران و گردشگران را به جزیره کیش جذب می کنند.
بازار پردیس کیش یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مراکز خرید کیش است که به سبک اروپایی و با مشاوره مشهورترین معماران فرانسوی ساخته شده و تقریبا تمامی گردشگران تور کیش از این بازار دیدن میکنند.
نمایی از ساختمان بازار پردیس یک کیش
این بازار در سال 1371 در زمینی به مساحت 12000 متر مربع در 2 طبقه با بیش از 200 واحد در شرق جزیره کیش بین خیابان فردوسی و بلوار رازی افتتاح گردید.
فروشگاههای تجاری مرکز خرید پردیس یک کیش شامل انواع مختلف پوشاک، وسایل صوتی وتصویری، لوازم آرایشی و بهداشتی، تلفنهای همراه،کیف وکفش، ساعت، مکمل های غذائی، سیستمهای کامپیوتری، تعمیرات موبایل، آژانسهای مسافرتی، شعب بانکها ، یک کافینت وهمچنین یک رستوران و چندین کافی شاپ نیز با محیطی فرح بخش آماده پذیرایی وخدمترسانی به گردشگران عزیز میباشد.
امکانات موجود در این بازار بخوبی پاسخگوی نیاز مشتریان و گردشگران تور کیش می باشد ، تنوع کالاها واجناس و همچنین وجود دفاترنمایندگی شرکتهای لوازم خانگی معروف دنیا موجب گردیده تااکثر مسافران از این بازار دیدن نمایند.در مرکز خرید پردیس یک کیش بیش از 200 واحد تجاری وجود دارد .
امکانات موجود در بازار پردیس یک کیش
در این بازار همه روزه ساعت 10 شب مراسم قرعه کشی به همراه موزیک و برنامه های شاد و ارایه جوایز نفیس به برندگان که از بین خریداران این بازار می باشند اجرا می گردد. گردشگرانی که جزیره کیش را به قصد خرید از مراکز تجاری کیش را انتخاب میکنند بهتر است از بین هتل های کیش هتل هایی را برای اقامت انتخاب کنند که به مراکز خرید کیش و همچنین دیدنیهای کیش نزدیک باشد.
بازاربین المللی پردیس یک کیش درمروارید خلیج فارس، بین خیابان فردوسی وبلوار رازی قرار دارد.
منبع
kishtor
badsagroup
علیرضا شاپور شهبازی معتقد است که اصطلاح کعبه زرتشت، جدید و غیرعلمی است و سابقه? آن به حدود قرن چهاردهم میلادی میرسد. نام محلی این بنا، کُرنای خانه یا نقاره خانه بود و اروپائیان بهدلیل آنکه درون این بنا از دود سیاه شده بود، آن را مکان ویژه? پرستش آتش دانستند و چون زرتشتیان را به اشتباه، آتشپرست میخواندند، اینجا را هم بدانان نسبت داده و آتشگاه زرتشتیان نامیدند و این تعبیر به دلیل آنکه شکل بنا مکعبی بود و سنگهای سیاهی که در زمینه? سفید دیوارهای آن نشانده شده، یادآور حجرالاسود، کعبه? مسلمانان بود، به کعبه? زرتشت معروف گشت.
دانشنامه ایرانیکا درباره? نام این بنا چنین توضیح دادهاست: «کعبه زرتشت نامش را احتمالاً در قرن چهاردهم میلادی کسب کردهاست یعنی زمانی که محوطههای باستانی ویرانشده در سرتاسر ایران به شخصیتهایی از قرآن یا شاهنامه ربط داده میشدند. این نام به این معنی نیست که آنجا مقبره? زرتشت بودهاست و هیچ گزارشی هم مبنی بر سفر حجاج برای زیارت به آنجا وجود ندارد.»
به واسطه? کشف سنگنبشته? کرتیر بر دیوارههای آن، دانسته شده که نام این بنا در دوره? ساسانی بُن خانک به معنای خانه? بنیادی بودهاست چنانکه در متن سنگنوشته آمدهاست: «این خانه? بنیادی به شما تعلق خواهد داشت، به بهترین وجهی که صلاح میدانید رفتار کنید، که موجب خشنودی خاطر خدایان و خاطر ما [مقصود شاپور یکم است] باشد.» از نام این بنا در دورههای پیشینتر آگاهی بیشتری در دست نیست.پیشنهاد میدهیم حتما در تور شیراز از این مکان بینظیر دیدین کنید.
در اینکه کعبه زرتشت از دوره? هخامنشیان است، هیچ تردیدی نمیتوان داشت و بسیاری از شواهد، گواهی میدهند که ساخت این بنا در آغاز دوره? هخامنشی انجام شدهاست که مهمترین آنها عبارتند از:
• بهکار بردن سنگهای سیاه در زمینه? سفید از ویژگیهای معماری پاسارگاد است.
• بستهای دم چلچلهای بیشتر به دوره? داریوش بزرگ و خشایارشا تعلق دارند و شیوه? همترازسازی سنگها مربوط به ساختهای آغازین تختجمشید است.
• در و درگاه ورودی بنا، همانند در و درگاه ورودی آرامگاههای شاهان هخامنشی است که همه? آنها از طرح آرامگاه داریوش بزرگ استفاده کردهاند.
• طرز چیدن سنگها که بدون ملاط و بینظم است، نخستین قسمتهای سکوی تخت جمشید را که در زمان داریوش بزرگ ساخته شده، به یاد میآورد و به ویژه سنگنبشته پیبنای دیوار جنوبی تخت جمشید تقریباً به اندازه? سنگهایی است که بر سقف کعبه? زرتشت نهادهاند.
نخستین تصاویر مصور از این بنا در قرن هفدهم توسط جهانگردان اروپایی از جمله ژان شاردن، انگلبرت کمپفر و کرنلیوس د برین در سفرنامههایشان آمده بود اما شرح علمی و گزارشهای حفاری بنا، نخستین بار توسط اریک فریدریش اشمیت انجام شد که با عکس و نقشههای ترسیمی، همراه بود. محوطه? نقش رستم همراه با بنای کعبه زرتشت برای نخستین بار، در سال 1923 میلادی (1302 خورشیدی) توسط ارنست هرتسفلد بررسی و کاوش شد.
همچنین، این محوطه در چندین فصل در بین سالهای 1936 تا 1939 مورد کاوش گروه مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو به رهبری اریک فریدریش اشمیت قرار گرفت و آثار مهمی چون نسخه? پارسی میانه کتیبه بزرگ شاپور یکم که بر دیواره? بنا نوشته شده بود، پیدا شدند.
کتیبه بزرگ شاپور یکم که بر دیواره? بنا نوشته شده بود.
شکل این بنا مکعب مستطیل است و تنها یک در ورودی دارد. جنس مصالح این بنا از سنگ آهک سفید است و بلندی آن حدود 12 متر است که با احتساب پلههای سهگانه به 14?12 متر میرسد و ضلع هر قاعده? آن، حدود 7?30 متر درازا دارد.در ورودی آن به وسیله? پلکانی سی پلهای از جنس سنگ به درون اتاقک آن راه مییابد.
قطعات سنگها به صورت مستطیلی شکل است و بدون استفاده از ملات، روی هم گذاشته شدهاند که اندازه? سنگها از 0?48×2?10×2?90 متر تا 0?56×1?08×1?10 متر متفاوت است و با بستهای دُمچلچلهای به هم وصل شدهاند.دیدن این مکان در تور شیراز خالی از لطف نیست.
در بَرهم نهادن سنگهای بنا از شیوه? همترازسازی استفاده کردهاند ولی در ردهبندی سنگها نظم دقیقی رعایت نشده و در برخی جاها 20 رده و در برخی از قسمتهای دیگر 22 رده سنگ بر روی هم نهاده تا به سقف رسیدهاند. هرجا که در سنگ اصلی خطا و عیبی بوده، آن قسمت را برداشتهاند و با وصلههای ظریفی پُر کردهاند که برخی از آنها هنوز وجود دارند.
برای اینکه یکنواختی و یکرنگی بنا زیاد مشخص نشود، دو تنوع معماری در آن داده شده؛ یکی اینکه طاقچههای دو لبهای از یک یا دو تختهسنگ سیاه خاکستری ساخته و در دیوارها نشاندهاند و دوم اینکه در قسمت بالا و میانی دیوارها، گودیهای مستطیلی کوچکی کندهاند که ظرافت خاصی به چهره? بنا میدهند. سنگهای سیاه را احتمالاً از کوه مهر در تخت جمشید آورده باشند و در سه ردیف به ترتیب زیر در دیوارها قرار دادهاند که شامل؛
• در بالا زیر سقف، در جبهه? شمالی یک طاقچه? کوچک مستطیلی، و دو طاقچه? مثل آن در هریک از جبهههای دیگر.
• در سه متری زیر سقف، دو طاقچه? بزرگ مربعی در سه جبهه و یک طاقچه? کوچک مستطیلی در جبهه? شمالی.
• در شش متری زیر سقف، دو طاقچه? مستطیلی متوسط در سه جبهه و یک در بزرگ مستطیلی در جبهه? شمال.
درباره? کاربرد این اتاقک، دیدگاهها و تفسیرهای متفاوتی ارائه شدهاست و نمیتوان هیچکدام از آنها را به قطعیت پذیرفت؛ چنانکه برخی این برج را آتشگاه و آتشکده میدانند و معتقدند که این بنا، مکان روشن کردن آتش مقدس و محلی برای عبادت بودهاست اما عدهای دیگر با ردّ آتشگاه بودن آن، این بنا را به دلیل شباهتش به آرامگاه کورش بزرگ و برخی از آرامگاههای لیکیه و کاریا، آرامگاه یکی از شاهان یا بزرگان هخامنشی میدانند.
برخی دیگر از ایرانشناسان این اتاقک سنگی را بنایی برای نگهداری اسناد و کتابهای مقدس دانستهاند اما اتاقک کوچک کعبه زرتشت برای نگاهداری کتابهای دینی و اسناد شاهی بسیار کوچک است. البته نظریات دیگری همچون معبدی برای ایزد آناهیتا و یا تقویم آفتابی هم ذکر شدهاست که کمتر مورد توجه هستند.
فرض آتشکده و آتشگاه بودن را نخستینبار انگلبرت کمپفر مطرح کرد و پس از وی جیمز موریه و رابرت کر پورتر در اوایل سده? نوزدهم این دیدگاه را قوت بخشیدند. گوشه? جنوب غربی اتاقک، از دود سیاه شدهاست، و سبب شده تا احتمال دهند که در آنجا آتش مقدس روشن بودهاست.
کعبه زرتشت پس از دوران هخامنشیان نیز بهخوبی حفظ شدهاست و گرداگرد آن را خاک و سنگ پر نکرده بود و در آغاز دوره? ساسانی، شاپور یکم بر روی آن مهمترین سند تاریخ ساسانی را نگاشت و کرتیر هم بر آن سندی مذهبی نوشت. اینها نشان میدهد که این بنا از نظر دینی اهمیت داشتهاست.
از سوی دیگر، روی سکههای برخی از پادشاهان فارس از جمله سکه? اوتوفرادات اول بنایی را نقش کردهاند که آتشگاه بوده و آتش شاهی را بر فراز آن یا در درون آن نگهداری میکردهاند و چون این بنا سکویی دو پله دارد، و دو در آن همانند کعبه زرتشت است.
تفسیر گنجخانه بودن بنا، نخستین بار در سال 1871 توسط راولینسون مطرح شدهاست. معماری دقیق و اندازه? مناسب اتاقک، سنگین و مستحکم بودن تنها در ورودی آن و اینکه رسیدن به داخل بنا دشوار بودهاست از دلایل راولینسون بود. والتر هنینگ هم این نظریه را با دلایل تازهتری مطرح کرده بود. یکی از دلایل او مربوط به کتیبههای منقور بر دیواره? اتاقک است؛
بر روی دیوارهای کعبه زرتشت، سنگ نبشته? بزرگی از شاپور یکم نوشته شدهاست و در پایین این کتیبه، نبشتهایست از کرتیر که در سطر دوم آن آمدهاست: «این بن خانک ترا بود، چنان کن که دانی برای ایزدان و ما بهتر است.» که استنباط برخی از مورخان این است که به معنای محل نگهداری منشورها، پرچمها و اسناد دینی بکار میرفتهاست.
تصویری از رضا مرادی غیاثآبادی
در سالهای اخیر آقای رضا مرادی غیاثآبادی با انجام پژوهشهای میدانی تفسیر تازهای از این بنا ارائه دادهاست و آن را یک رصدخانه و تقویم آفتابی میداند و معتقد است که پنجرههای کور، پلههای مقابل در ورودی و ساختار بنا، یک زمانسنج یا شاخص خورشیدی برای سنجش گردش خورشید و به تبع آن نگهداشتن حساب سال و سالشماری و استخراج تقویم و تشخیص روزهای اول هر ماه خورشیدی و انقلابهای تابستانی و زمستانی و اعتدالهای بهاری و پاییزی بودهاست.
اما این نظریه نمیتواند کاملاً درست باشد و یکی از دلایلی که میتوان در رد این نظریه عنوان کرد این است که جهت شمال جغرافیایی هر منطقه ممکن است با جهت شمال مغناطیسی متفاوت باشد.
زاویه? انحراف شمال مغناطیسی از شمال جغرافیایی در محوطه? نقش رستم برابر با حدود 2?5 درجهاست و زاویه? انحراف مغناطیسیِ بنا، طبق اندازهگیری اشمیت برابر با 18 درجه? غربی نسبت به شمال مغناطیسی است،بنابراین انحراف بنا نسبت به جهت شمال جغرافیایی حدود 15?5 درجه خواهد بود، در حالی که جناب غیاثآبادی همان مقدار 18 درجه را به عنوان انحراف بنا از شمال جغرافیایی در نظر گرفتهاند.
کعبه زرتشت در کنار روستای زنگیآباد شهرستان مرودشت استان فارس در ایران واقع شده است. فاصله? کعبه زرتشت تا کوه، 46 متر است و دقیقاً روبهروی آرامگاه داریوش دوم قرار دارد.
دسترسی به این مکان از طریق جاده? شیراز به اصفهان قابل دسترسی است و دسترسی محلی آن از طریق جاده? قدیمی حاجیآباد-زنگیآباد و جاده? تخت جمشید-نقش رستم امکانپذیر است.
مبع
wikipedia
badsagroup
آکواریوم پاتایا با ظرفیت 3?8 میلیون لیتر آب یکی از بزرگترین آکواریوم های جهان محسوب می شود که دنیایی متفاوت زیر آب را به بازدید کننده های تور تایلند نمایش میدهند.5000جانور آبزی در 200گونه متفاوت در دنیای زیر آب پاتایا Underwater World Pattaya زندگی میکنند این آبزیان شامل؛ کوسه، سمور دریایی، سفره ماهی، حیوانی با صفات کوسه ،سفره دریایی و ... میشوند.
آکوواریوم پاتایا به عنوان یکی از جاذبه های توریستی تایلند، دارای حوضچه هایی است که می توانید از نزدیک پوست کوسه بامبو، خیار دریایی، لاک پشت ها، سفره ماهی خالخالی، ستاره دریایی و خرچنگ را لمس کرد و از نمایش غذا دادن به ماهی ها لذت برد.
حوضچه های موجود در آکواریوم پاتایا
همچنین در آکواریوم پاتایا می توانید با لباس غواصی در کنار لاک پشت ها و دیگر حیوانات دریایی شنا کنید و یا غذا دادن به ماهی ها را تجربه کنید. ویترینی از صخره های رنگارنگ، مرجان ها، گیاهان دریایی همزیست، شقایق و ماهی های رنگارنگ نیز در این مجموعه وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی است، شما می توانید با انتخاب تور تایلند و سپس سفر به این کشور از جذابیت های این آکواریوم نهایت لذت را ببرید.
در آکواریوم پاتایا ، صخره های رنگارنگ، مرجان ها، شقایق های دریایی، ماهی های رنگارنگ و ریز نمایان میشوند، تونل شیشه ای قسمتی است که میتوانید از این مجودات بازدید کنید ،آکواریوم در اواسط راه به بیشترین عمق خود می رسد، بالای سرتان را نگاه کنید، حتما یک کوسه بسیار بزرگ از بالای سر شما عبور خواهد کرد.
همینطور که به جلو میروید با حیوانات دریایی که در اعماق بسیار زیاد آب زندگی می کنند، آشنا میشوید.
در امتداد بزرگراه سوخومیت حرکت کنید، حتما مرکز خرید تسکولوتوس را که در قسمت جنوبی پاتایا است مشاهده میکنید، 200 متر بعد از آن، به دنیای زیر آب پاتایا خواهید رسید.
آکواریوم بزرگ پاتایا از 9 صبح درهای خود را به روی بازدیدکنندگان می گشاید و تا 6 عصر باز است اما آخرین گروه ساعت 5:30 می توانند وارد این مکان شوند..
مبلغ ورودی برای بزرگسالان 500 بات و برای کودکان 300 بات می باشد. برای تهیه بلیط علاوه بر محل فروش در دنیای زیر آب می تواند به خدمات گردشگری هتل های پاتایا مراجعه کرده و برای زمان مورد نظر خود بلیط خریداری کنید.
شما میتوانید با انتخاب و رزرو تور تایلند از دیدنی های این مجموعه بازدید کرده و نهایت لذت را ببرید.
منبع
Sadrgasht
aftabtravel
badsagroup
تصویری از سعدی شیرازی[/caption]
سعدی شیرازی شاعر و نویسنده قرن هفتم در شهر شیراز دیده به جهان گشود . وی اندکی از خردسالی خود را زیر سایه پدر سپری کرد و تقدیر لطف پدری را از وی دریغ کرد. ابو محمد علاقه بسیاری به پژوهش و علم داشت و کودکی و نوجوانی خود را به کسب علم صرف کرد .
به خاطر شرایط نابسامان حکومت خوارزمشاهی به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه آنجا به شاگردی امام محمد غزالی نائل شد . بعد از اتمام تحصیل به سفر پرداخت و در نهایت در سال 655هجری قمری به زادگاه خود بازگشت و در خانقاه ابومحمد بن حنیف سکنی گزید.
در این زمان سعد بن ابوبکر حاکم شیراز بود و دانشمندان و ادیبان در این شهر در امان بودند . وی بسیار به ابومحمد علاقه داشت و تخلص سعدی نیز از نام اوست .
• آرامگاه سعدی در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا میگذرانده و سپس در همانجا دفن شدهاست. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمسالدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف اباقاخان، مقبرهای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.
• بنا به گزارش ابن بطوطه، (که حدوداً سی و پنج سال پس از درگذشت سعدی نوشته شده و قدیمیترین گزارش موجود از آرامگاه سعدی است) مردم بازدیدکننده از مزار سعدی، جامه خود را در حوضچههایی مرمرین میشستند. به باور مردم شیراز (که از قبل از سعدی و شاید قبل از اسلام وجود داشته)، شستشو در این آب، شفابخش بودهاست.
• در سال 998 به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقی نماند. در سال 1187 ه.ق به دستور کریمخان زند، بنایی معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای مزار سعدی بنا گردید. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع میشد.
• در دو طرف راهرو دو اتاق کرسی دار ساخته شده بود. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کرده بود. قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق میشد، که بعدها شوریده شیرازی (فصیح الملک) شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت دفن شد. طبقه بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اتاق شرقی که مزار سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت.
آرامگاه سعدی درقسمت شمال شرقی شیراز در دامنه کوهی زیبا بنام پهندژ(فهندژ) دردل دوکوه قرار دارد. بعد از باغهای زیبای دلگشا و طاووسیه آرامگاه شیخ اجل این جاودانه مرد ادب فارسی در میان دو کوه باعظمت خاصی خود نمایی می کند، هر چه به محوطه آرامگاه نزدیکتر می شوی زیبا یی آن دو چندان می شود.
از جمله جاذبه های توریستی که در کنار آرامگاه سعدی می توان از آن بازدید کرد و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران تور شیراز می باشد آرامگاه حافظ است .
در دوره? قاجاریه (سال 1301) توسط فتحعلیخان صاحبدیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیباللهخان قوامالملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد، و تولیت آن به " کربلایی سید زین العابدین چینی (حسینی نیک) سپرده شد و ایشان در سال 1321 ه.ش در گذشت.
سعدی میزبان مهربانی است ، به دیدارش که می روی باغی مصفا با گل های رنگارنگ و عطرخوش آشنایی به رویت گشاده می شود ، انگار همه چیز را مهیای ورودت کرده ، به هرطرف که می نگری ، تنها زیبایی و عشق می بینی.لذت شب نشینی در این آرامگاه سعدی را در تور شیراز از دست ندهید.
نمای زیبا از آرامگاه سعدی در شب
آرامگاه سعدی جای عجیبی است ، انگار این شاعر خفته بر خاک می خواهد باز برایت بگوید ، آنقدر بگوید که راهت را از بیراهه تشخیص دهی و ...
اینجا درکنار سعدی دلت می خواهد با او عهد ببندی که بوستان و گلستانش را زبر کنی ، از سرگذشتش بدانی ، از او سخن بگویی و وجودش را مایه فخر سرزمینت بدانی .
آرامگاه سعدی بنایی است که از بیرون مکعبی شکل و از داخل هشت ضلعی است . در ایوان وروردی بقعه 8 ستون از سنگ قهوه ای قرار دارد که در کنار سفیدی کل بنا و کاشی کاری ها و گنبد فیروزه ای آن جلوه ای خیره کننده دارد.
بنای هشت ضلعی آرامگاه سعدی
در سمت چپ بنا رواقی با هفت طاق و کفساز سیاه رنگ بازدید کننده را به سمت آرامگاه شوریده شیرازی ( فصیح الملک) هدایت می کند . اتاق آرامگاه وی با کتیبه ای که به زندگی شاعر پرداخته و تعدادی از اشعارش که بر کاشی های سرمه ای رنگ نوشته شده به معرفی شوریده می پردازد .
رواق در سمت چپ آرامگاه سعدی
نمایی از ارتفاع آرامگاه سعدی
بنای آرامگاه سعدی به وسعت 261متر مربع ، ساختمانی با نمای خارجی سنگ تراورتن و نمای داخلی سنگ مرمر در باغی به مساحت 10000 مترمربع می باشد . سنگ قبر سعدی در مرکز عمارت هشت ضلعی که سقف آن مزین به کاشی های فیروزه ای است ، قرار دارد .
کتیبه های داخل آرامگاه سعدی
شش کتیبه برگزیده ای از گلستان ، بوستان ، قصاید ، بدایع و طیبات وی به خط ابراهیم بوذرى بر دیواره های اتاق آرامگاه سعدی قرار دارد . کتیبه ای نیز در مورد چگونگى ساخت بنا در ضلع غربى از علی اصغر حکمت وجود دارد .
سنگی که در حال حاضر بر سر مزار سعدی قرار دارد سنگ سماق سرخ کم رنگی با ابیاتی از بوستان به خط نستعلیق توسط على اکبر خان قوام الملک شیرازى بر روی مزار نصب شده است .
کل شى هالک و انت الباقى
کریم السجایا، جمیل الشمیم
نبى البرایا، شفیع الامم ...
تصویری از سنگ قبر سعدی شیرازی
این حوض در سمت چپ آرامگاه سعدی واقع است و در داخل به شکل هشت ضلعی است و زیربنایی در حدود 30?25 مترمربع دارد و با 28 پله به صحن آرامگاه سعدی وصل میشود، مشهور است که سعدی نزدیک زاویه? خود، حوضچههایی از سنگ مرمر ساخته بوده که آب در آنها جریان داشتهاست.
حوضچه ماهی آرامگاه سعدی شیرازی
شستشو در این آب، خصوصاً در شب چهارشنبه سوری، جزء معتقدات مردم شیراز بودهاست. کاشی کاریهای داخل حوض ماهی که به سبک عمده سلجوقی است، در سال 1372 توسط استاد کاشی کار «تیرانداز» طراحی شده و توسط میراث فرهنگی اجرا گردیدهاست بر فراز حوض ماهی یک نورگیر به شکل هشت ضلعی و دو نورگیر چهارضلعی در طرفین آن قرار دارد. زیرزمین سعدیه امروزه به چایخانه سنتی تبدیل شدهاست.
دو ساختمان آجری در کنار حوض ماهی وجود دارد که مربوط به دفتر است و ساختمان دیگری که کتابخانه? عمومی سعدیهاست و ساختمانی دیگر که سرویس بهداشتی در آن وجود دارد.
محسن فروغی معمار مدرنیستی بود که به تاریخ و پیشینه ی فرهنگی ایران عشق می ورزید. او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی نگری همکاران جوان خود می دانست و بر این عقیده بود که رابطه ی ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد: رابطه ظاهری و رابطه حقیقی.
برای فروغی، رابطه ظاهری به مانند ساختمان های ساخته شده در ابتدای دوره شکل گیری معماری ساسانی است که با الگوبرداری از معماری هخامنشی درصدد خلق شباهت بین معماری ساسانی و هخامنشی بودند.
طرح آرامگاه سعدی در شیراز به سال 1330 به اتمام می رسد. فروغی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام گرفتن از عناصر معماری سنتی ایران، طراحی می کند. در گزارش انجمن ملی در توصیف عمومی آرامگاه چنین آمده است:طرح معماری این مجموعه، از یک ایوان ستون دار بلند و یک رواق کشیده تشکیل شده است که به صورت یک «L» سازماندهی شده اند.
در ضلع غربی آرامگاه ساختمان سفید رنگی با تابلو آبی مزین به کتاب باز حکایت از کتابخانه ای قدیمی در این قسمت دارد. این تابلو و کتاب گشوده اش هر تازه واردی را دعوت به کتابخانه وتفکردرسیرو سلوک سعدی این شاعرسیاح ایران زمین می کند.
کتابخانه در آرامگاه سعدی شیراز
کتابخانه در سال 1351 تاسیس شده از آن زمان تا کنون علارغم استقبال و در خواست اهالی منطقه هیچ تغییرو تحولی در ساختمان کتابخانه بوجود نیامده زیر بنای کتابخانه حدود 105 متر می باشد. که فقط از یک سالن تشکیل شده اما پر بار و مورد استقبال اهالی منطقه شامل دو بخش مخزن کتابخانه و سالن قرائت که به وسیله میز کتابدرا ازهم جدا می شود .
بیشتر کتابهای مجموعه ادبی است که البته بیشترین در خواستی هم از کتابهای ادبیات بویژه داستان می شود .منابع کتابخانه از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور تامین می شود . اکثر اعضای کتابخانه خانمها تشکیل می دهند بیشتر خواهان کتابهای داستان، روانشناسی، کاربردی و نشریات عام پسند می باشند.
کتابخانه عمومی سعدی تنها مرکزفرهنگی وهنری در ناحیه سعدیه با جمعیتی حدود 700 هزار نفر است با توجه به نیاز منطقه و توریستی بودن این ناحیه جا دارد تا کتابخانه ای مجهز و باشکوه در شأن سعدی از ادبیات و هنر جهان در اینجا تاسیس شود. تا ادب دوستان دنیا در جوار این بزرگوار گرد هم آیند و باعث شادی روح پر فتوح سعدی این شاعر سیاح زمان خود شوند که شیفتگانش برای بوی عشق به زیارت تربت پاکش می آیند.
هزینه ورودی سعدیه 2000 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان است
ساعت بازدید از سعدیه از ساعت 8 تا 21 است.
شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا.
از دروازه قرآن به سمت جنوبغربی در آزادراه شیراز- مرودشت به سمت بلوار آیتالله ربانی حرکت کنید بعد از 2 کیلومتر وارد بلوار هفت تنان شوید و با عبور از منبع آب و میدان هفت تنان به نارنجستان میرسید، سپس وارد بلوار نیستان شده و بعد از حدود 1400 متر به سعدیه میرسید.
منبع
Azadamirkhizi
Saadipl
fa.wikipedia
karnaval