سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 89793
کل یادداشتها ها : 162
خبر مایه


صومعه تاتِو

ارمنستا کشوری با تاریخ غنی و دارای کلیسا ها و صومعه باشکوه که جز اماکن توریستی این کشور به حساب می آید، سالاانه بازدید کننده های فراوانی به این مکان می آیند.شاید بهتر باشد قبل از سفر به این کشور اطلاعاتی را درخصوص صومعه تاتو کسب کنید .


معرفی صومعه تاتِو

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم‌مرز است. صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو، صومعه‌ای است مرتبط به کلیسای حواری ارمنی، متعلق به سده نهم میلادی که در 250 کیلومتری جنوب شرقی ایروان، نزدیکی روستای تاتو در استان سیونیک، ساحل راست رود وروتان واقع شده است.شما میتوانید با انتخاب تور ارمنستان از این منطقه زیبا دیدن کنید.همچنین متوانید از کمک ها و پیشنهاد های مجری تور ارمنستان در این سفر بهر مند شوید.

قسمت های مختلف صومعه تاتِو

صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو متشکل از سه کلیسا به نام‌های (کلیسای بوغوس پطرس مقدس، کلیسای مریم مقدس و کلیسای گریگور مقدس) تشکیل شده است. در سال 1995 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در سده‌های چهاردهم و پانزدهم میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطی ارمنستان به نام «دانشگاه تاتو» بوده است. دانشگاه تاتو وقف ترویج علم، مذهب، فلسفه و تکثیر کتاب‌ها و پیشرفت نگارگری ارمنی شده بود.

صومعه تاتِو 3

تاریخچه صومعه تاتِو

صومعه از زمان پیش از میلاد مسیح مورد استفاده بود و یک معبد مهرپرستی در آن قرار داشت. در طی سده چهارم و فراگیر شدن مسیحیت در سرزمین ارمنستان، آن معبد به کلیسایی ساده تبدیل شد. توسعه صومعه در سده 9 میلادی و هنگامی که تاتِو به مقر اسقفی سیونیک بدل شد، آغاز گردید.
استپانوس اربلیان تاریخ‌نگار می‌گوید در سال 898 میلادی و با کمک‌های مالی «شاهزاده فیلیپ سیونیک»، کلیسای جدیدی در نزدیکی کلیسای قدیمی ساخته شد. با افزایش اهمیت اقتصادی و سیاسی این مرکز، ساختمان قدیمی دیگر احتیاجات را تأمین نمی‌کرد، بنابراین اسقف «هوانس (جان)» با جلب حمایت‌های مالی «شاهزاده آشوت» خاندان سیونیک توانست صومعه جدیدی را بنا کند.شما با انتخاب تور زمینی ارمنستان وسفر به این کشور میتوانید از جذابیت های این صومعه دیدن کنید.صومعه تاتِو 5

آسیب های که صومعه تاتِو در طول تاریخ دیده است

در سال 1044 میلادی «کلیسای مریم مقدس» و ساختمان‌های اطراف آن در طی هجوم نیروهای نظامی کشور همسایه تخریب شد اما در فاصله کوتاهی پس از آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در سال 1807 میلادی کلیسای مریم مقدس در قسمت شمالی صومعه ساخته شد. در سده 12 میلادی، پس از حمله سلجوقیان و رخداد زلزله‌ای، صومعه آسیب گسترده و قابل توجهی را متحمل شد. در سال 1170 میلادی، ترکان سلجوقی در طی حمله‌ای باعث خسارات بیش تر و سوزاندن 10000 نسخه خطی شدند.

صومعه تاتِو 4

صومعه تاتو در اواخر سده 13 میلادی به تلاش اسقف استفانوس بازسازی شد. در زمان حمله‌های تیمور لنگ به سیونیک، صومعه تاتو مورد غارت و سوختگی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از املاک صومعه به تاراج رفت. در طی حکومت شاهرخ فرزند تیمور لنگ، صومعه تاتو دوباره مورد دست درازی تیموریان قرار گرفت. صومعه تاتِو در طی سده 17 و 18 میلادی ساختمان‌های قدیمی مورد بازسازی قرار گرفتند و ساختمان‌های جدیدی به مجموعه اضافه شد. اما در سده 18 میلادی بار دیگر توسط آقامحمدخان قاجار مورد حمله قرار گرفت.

معماری صومعه تاتِو

ساختمان کلیسا مستطیلی شکل است و از غرب تا شرق گسترش می‌یابد. ساختمان کلیسا شامل یک گنبد مرکزی، دو ستون در قسمت شرقی آن، محراب و قربان‌گاه است. دیوارهای داخلی و خارجی کلیسا با سنگ‌های برش خورده پوشانده شده‌اند. دیوارها و گنبد کلیسا دارای پنجره‌هایی باریک اند که باعث روشنایی شبستان می‌شوند.

صومعه تاتِو 6

در سال 930 میلادی به تلاش «اسقف هاکوپ» دیوارها به نقاشی‌های دیواری مزین شدند که امروزه برخی از آن‌ها باقی مانده‌اند. مقبره گریگور تاتواتسی، در این کلیسا واقع شده است. «گاوازان» یک ستون 8 متری با یک صلیب خاچکار متعلق به سده 10 میلادی و در جنوب کلیسا قرار دارد. هدف اصلی ساخت این ستون، آگاه شدن از وقوع زلزله بوده و پس از وقوع زلزله و حرکتش، آن را به حال اول برمی‌گرداندند.

«آسیاب سنگی دزیت هان» در سده 17 میلادی و بیرون از دیوارهای صومعه ساخته شد. آسیاب سنگی صومعه برای تولید روغن کاربرد داشت. کارگران آسیاب ابتدا دانه‌های کنجد، خردل، کتان و دیگر گیاهان را خشک کرده و پس از له کردن آن‌ها، دانه‌ها را زیر آسیاب قرار می‌دادند. روغن حاصل از آسیاب طریق شیارهای سنگی به درون ظروف شیشه‌ای بزرگ هدایت می‌شدند و روغن به دست آمده صرف احتیاجات غذایی و دفاعی صومعه می‌شد و باقی آن به فروش می‌رفت.

شما میتوانید با رزرو تور ارزان ارمنستان و در نهایت سفر به این کشور از جاذبه های توریستی آن دیدن کنید.
منبع
wikipedia

https://badsagroup.com/tattoo-monastery/

 


  

باغ گیاه شناسی مشهد

مشهد یکی از توریستی ترین شهر های ایران بحساب می آید. این شهر دارای جاذبه های توریستی فراوانی است یکی از این اماکن باغ گیاه شناسی مشهد میباشد،در این مطلب ما با معرفی این مکان فوق العاده قصد همراهی شما را در این سفر داریم.


معرفی باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد دارای مساحت تقریبی 25 هکتار و درغالب 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری،معماری منظر و علم گیاهشناسی شکل گرفته است که در تاریخ 22 خردادماه سال 1392 افتتاح گردید، مبلغ اجرایی و فضای سبز معادل 15 میلیارد تومان هزینه گردید.در این پروژه 42 پیمانکار و 450 نیروی کارگر مشارکت داشتند.مجموعه دارای 44.776 متر مربع چمن ،14950 اصله درخت و درختچه،12300 متر مربع پرچین،25252 متر مربع گل دائم،9500 متر مربع گل فصل،68200 متر مربع معبر می باشد.با انتخاب تور مشهد میتوانید از جاذبه های تماشایی این مجموعه دیدن به عمل بیاورید.

باغ گیاه شناسی مشهد 2

محتوای باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، شامل بخش های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره ای و مجموعه نهالستان و گلخانه های تکثیریه. این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه های گیاهی، انجام برنامه های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و...احداث شده .

باغ گیاه شناسی مشهد 3

پشینه شکل گیری باغ های گیاه شناسی در ایران و جهان

احداث باغ های گیاه شناسی از سابقه ای بس طولانی برخوردار است. بطوریکه ساخت اولین باغ گیاه شناسی را به افلاطون در 500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) نسبت می دهند. در دوره جدید، قدیمی‌ترین باغ گیاهشناسی باغ پیزا و پادوا در ایتالیا هستند که سابقه آن به 1540 میلادی میرسد. همچنین باغ های دیگری در سطح دنیا وجود دارند که از جمله آنها باغ ادینبورو در اسکاتلند(1670میلادی) و رویال بوتانیک گاردن (کیو گاردن) در انگلستان (1793) می‌باشند.

باغ گیاه شناسی مشهد 4

اولین باغ گیاه‌شناسی در ایران به سال 1310 در دانشکده کشاورزی کرج تأسیس شد و به دنبال آن در سال 1336 آربراتوم نوشهر ایجاد گردید. همچنین با احداث باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1348 در زمینی به وسعت 145 هکتار، مجموعه ها و کلکسیون ‌های متعددی از اقالیم حیاتی ایران و جهان راه اندازی شد. در دوره جدید فعالیتهای باغ‌های گیاه‌شناسی در کشور (بعد از انقلاب) باغ‌های گیاه‌شناسی مشهد، دزفول (فدک)، یزد، همدان، کاشان و تبریز به عنوان باغ‌‌‌های اقماری باغ گیاه‌شناسی ملی ایران ایجاد شده یا در حال احداث می باشند.باغ گیاه شناسی مشهد 6

اهداف احداث باغ گیاه شناسی مشهد
  • نگهداری از گیاهان و عمل بعنوان بانک ژنوم زنده گیاهی
  • اهلی سازی و سازگاری گونه ها جهت ورود ارقام جدید به فضای سبز شهری و باغات و مزارع استان ها
  • تفریح و تفرج،آموزش و فرهنگ سازی نقش گیاهان در محیط زیست
باغ گیاه شناسی مشهد 5
دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

این باغ در بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر واقع شده.
شما میتوانید با رزرو تور ارزان مشهد از جاذبه های این شهر دیدن به عمل بیاورید.
منبع

mbgarden


  

باغ دلگشا شیراز

شیراز یکی از شهرهای منحصر بفرد ایران میباشد که دارای اماکن تاریخی فراوانی است.یکی از این مجموعه های زیبا باغ دلگشا شیراز است ،ما با ارائه این مقاله دانسته های شما رادر خصوص باغ دلگشا شیراز افزایش خواهیم داد.


شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است.این شهر دارای جاذبه های تاریخی فراوانی میباشد،یکی از اماکن گردشگری تورشیراز باغ دلگشا شیراز است. باغ دلگشا شیراز باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز جای گرفته است. این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 912 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مساحت این باغ 5/7 هکتار می‌باشد و سراسر آن را درختان نارنج و اندکی پرتقال فرا گرفته است. این درختان از میانه‌های فروردین تا میانه‌های اردیبهشت به بار می‌نشینند و شکوفه‌های سفید و زیبای آنها بوی خوش‌دل‌انگیزی را در هوا می‌پراکند.

معماری باغ دلگشا شیراز

عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت دارای آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی آراسته به نقش گل و بته است.باغ دلگشا شیراز 3

این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه باغ است.در پیرامون ایوان نیز بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعلیق نگاشته شده است، نخستین کلاه فرنگی در ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته است.آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است از این باغ می‌گذرد. این باغ هم اکنون در مالکیت شهرداری شیراز می‌باشد.شما میتوانید با انتخاب تور لحظه آخری شیراز نهایت لذت را از این مجموعه ببرید.

باغ دلگشا شیراز6

پیشینه باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد. در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

باغ دلگشا شیراز 4

باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نفاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده است.

موقعیت مکانی باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا در بخش شمال شرقی شهر شیراز در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد. این باغ در کنار قنات ماریز سعدی و در منطقه دژی به نام کهندژ جای گرفته است و فاصله آن تا آرامگاه سعدی چند گامی بیشتر نیست.باغ دلگشا شیراز 5

آدرس باغ دلگشا شیراز

شیراز، مجاورت آرامگاه سعدی ،بلوار هفت تابان به سمت زیرگذردلگشا نبش بلوار بستان

 

منبع

https://badsagroup.com


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ