سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 89795
کل یادداشتها ها : 162
خبر مایه


1 2 3 >

خانه زینت الملوک قوامی شیراز

قصد سفر به شیراز را دارید؟می خواهید با مشاهیر شیراز آشنا شوید؟حتما سری به خانه زینت الملوک قوامی شیراز بزنید.خانه زینت الملوک قوامی شیراز مجموعه بی نظیر در دل شهر پر آوازه شیراز است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.


قدمت خانه زینت الملوک قوامی

خانه زینت الملوک قوامی شیراز با قدمت دوره قاجار در استان فارس و در شهر شیراز قرار دارد.بنای اندرونی زینت الملک مربوط به دوره قاجار است. ساخت این خانه قدیمی در حدود سال 1290 قمری توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال 1302 قمری به پایان رسید.

علت نامگذاری

در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم، به این نام معروف است.این عمارت که به فاصله یک کوچه با خانه قوام قرار دارد و به وسیله یک راه زیرزمینی با آن در ارتباط است، در حقیقت اندرونی خانه قوام و محل رفت و آمد محارم بود.پیشنهاد میدهیم با رزرو تور ارزان شیراز از این خانه زیبا دیدن کنید.

خانه زینت الملوک قوامی شیراز3

پس از درب ورودی این خانه، یک هشتی وجود دارد. در سمت چپ این هشتی درگاه ورودی به حیات خانه قرار دارد.در حیات این بنا افزون بر ازاره‌های سنگی حجاری شده و مشبک کاری شده، دو باغچه زیبا روبروی هم و قرینه، که از ویژگی های باغ های ایرانی است، یک حوض بزرگ از شش قطعه سنگ یک پارچه و یک حوض کوچک، بازهم روبه روی هم تشکیل شده است.

باغچه های خانه زینت الملوک قوامی شیراز

به جز ایوان بدون سقف در شرق حیاط، در اطراف حیاط 20 اتاق وجود دارد که به یکدیگر راه دارند. ساختمان غربی بنا دارای تالار شاه‌نشین آینه‌کاری و گچ‌بری با تصاویر اروپایی است.

موزه مشاهیر در خانه زینت الملوک قوامی

این ساختمان در سه ضلع دارای زیرزمین بسیار وسیع و گسترده‌ای است که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود.

موزه مشاهیر در خانه زینت الملوکی قوامی شیراز

کاشی کاری های هفت رنگ هلالی شکل که در پیشانی بالای ساختمان قرار گرفته است، از زیبایی ویژه ای برخوردار است. در این کاشی کاری نگاره ای از دو خورشید در پشت سر دو شیر شمشیر به دست، دو فرشته بر بالای سر آن ها و آیه “نصرمن لله و فتح قریب” میان دو شیر دیده می شود.دیدن این خانه در تور شیراز خالی از لطف نیست.

نشان خورشید در خانه زینت الملوک قوامی شیراز

در اطراف این حیات، ازاره دیوارها که از سنگ گندمک و به گونه پنجره های مشبک ساخته شده اند، برای تهویه هوا و روشنایی زیرزمین مورد استفاده واقع می شده اند.

اتاق های خانه زینت الملوک قوامی

این بنا دارای اتاق‌های زیادی است که این اتاق ها افزون بر گچ بری، نقاشی و آینه‌کاری‌های بسیار زیبا و نفیس، در طبقه نخست به یک دیگر نیز راه دارند، به گونه‌ای که می توان بدون وارد شدن به حیات، از جنوبی ترین اتاق به شمالی ترین آن ها راه پیدا کرد.نقشه خانه زینت الملک قوامی شیراز

سقف چوبی اتاق ها با نقاشی نگاره های گوناگونی از جانوران، پرندگان و گل و بوته آراسته شده است. تالار اصلی ساختمان در ضلع غربی آن واقع شده است.

اتاق های خانه زینت الملوک قوامی شیراز

این تالار دارای نقاشی ها و آینه کاری های زیبایی است. در بخش هایی ازآن و نیز در برخی از اتاق های این بنا، نگاره هایی از زنان و کودکانی دیده می شود که نشان دهنده ی تلفیق هنرایران و اروپا و تاثیرپذیری معماری قاجاری معماری و هنر اروپایی است هر چند که سبک ایرانی آن حفظ شده است.نقش و نگارهای خانه زینت الملوک قوامی شیراز

زیرزمین خانه زینت الملوک

زیرزمین خانه زینت الملوک سرتا سر بنا را پوشانده است و این زیرزمین به شکل زیبایی آجرکاری شده است. این قسمت از خانه در گذشته به عنوان مکانی برای نگه داری مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد استفاده قرار می گرفته است که در زمان بانو زینت الملک از این جایگاه برای کمک به تهی دستان و بینوایان و امورخیریه ویژه بانوان سود برده می شده است و به دلیل همین رفتارهای نیکوی بانو زینت الملک این خانه پس از درگذشتش به خانه زینت الملک معروف می شود.حتما از مجری تور شیراز بخواهید تا این خانه زیبا را کامل برای شما توضیح دهید.

بهسازی خانه زینت الملوک قوامی شیراز

این خانه از سال 1373 در اختیار بنیاد فارس شناسی قرار گرفت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و اعتبارات استانی و کمک‌های مردمی بهسازی آن آغاز شد.

باز سازی خانه زینت الملوک قوامی شیراز

زیرزمین زیبای این خانه در سال 74 با بهسازی و تجهیزات لازم به نگارخانه پارس تبدیل شد که به طورمرتب آثار هنرمندان شیراز و پارس و ایران در آن به نمایش گذاشته می شد.

سرانجام این زیرزمین با همکاری سازمان ایران‌گردی و جهان‌گردی پارس و بنیادفارس شناسی طی 2 سال به موزه گنجینه تاریخ پارس تبدیل شد.

خانه زینت ‌الملوک قوامی در سال 1354 با شماره 938 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه زینت الملوک قوامی شیراز

شیراز، خیابان لطفعلیخان زند

امیدواریم مطلب فوق برای سفر شما به شهر شیراز مفید واقع شود.

منبع

سی ایران

نظر شما راجع به این مطلب چیست؟دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید!

همراه شو،راهی سفر!


  

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که از سفر به سک کشور خسته شده باشید و  در پی سفری هیجان انگیز و تورهای ترکیبی باشیداگر چنین است ما به شما پیشنهاد میدهیم با استفاده از تورهای ترکیبی کانادا مکزیک که دارای 14 برنامه متنوع است سفری به یاد ماندنی را در مسیری حیرت انگیز در دل کوهای راکی برای خود رقم بزنید.بی شک این سفر میتواند یکی از بهترین سفرهای شما در طول زندگی باشد.در ادامه با ما باشید تا به معرفی بیشتر پکیج تور کانادا مکزیک بپردازیم.

 

منبع

 

http://www.iranankara.com/canada-mexico-mixed-tours/


  

آرامگاه حافظ

آیا قصد سفر به شهر شعر و ادب را دارید؟شیراز شهر تاریخی و فرهنگی کشور ایران است که دارای جاذبه های توریستی فراوانی میباشد یکی از این مکان ها آرامگاه حافظ است. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.


خصوصیات آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه? قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای‌ داده است. مساحت حافظیه 2 هکتار بوده و از 2 صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته است و این صحن‌ها توسط تالاری از یک‌دیگر جدا شده‌اند.

خصوصیات آرامگاه حافظ

این مجموعه 4 در ورودی-خروجی دارد که در اصلی در سمت جنوب آن، دو در در سمت غرب و یک در در سمت شمال ‌شرق مجموعه قرار گرفته که پذیرای گردشگران تور شیراز ‌است.

تاریخچه ساخت آرامگاه حافظ

در سال 856 ه.ق. (1452 میلادی) حدود 65 سال پس از وفات حافظ شمس‌الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی؛ حاکم فارس، برای اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و در جلو این عمارت، حوض بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می‌شد.

تاریخچه آرامگاه حافظ

دوره های مختلف آرامگاه حافظ

دوره صفویان و افشاریان

این بنا در زمان حکومت شاه عباس صفوی (اوایل قرن یازدهم هجری قمری) مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت و همچنین به دستور نادرشاه افشار آرامگاه باردیگر مرمت شد.دوره زندیه آرامگاه حافظ

دوره زندیه

کریم‌خان زند بر مقبره حافظ، بارگاهی به سبک بناهای خود ساخت و بر تربتش سنگی مرمرین نهاد که سنگ امروز نیز باقی است و دو غزل از حافظ به شیوه نستعلیق توسط حاجی آقاسی بیک افشار آذربایجانی نگاشته شده‌است که مطلع آن دو غزل چنین است.

ساخت بنای جدید

در سال 1314 ه. ش سرهنگ علی ریاضی (رئیس فرهنگ فارس) با همیاری علی اصغر حکمت و نظارت علی سامی، با طراحی آندره گدار فرانسوی و با الهام گیری از عناصر معماری عهد کریم خان زند، به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند.

در سال 1315 به کوشش علی اصغر حکمت، بنای کنونی با بهره‌گیری از عناصر معماری زندیه و یادمان‌های حافظیه، توسط آندره گدار فرانسوی طراحی و با همکاری علی سامی به اجرا درآمد.

معماری آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ چندین بخش مختلفی دارد این بخش ها شامل:

محوطه شمالی

 در این محوطه آرامگاه حافظ و درخت‌های نارنج و دو حوض مستطیل بزرگ شرقی و غربی نیز در این قسمت وجود دارد. بر دیوارهای این بخش از حافظیه غزل‌هایی از دیوان حافظ بر روی کاشی و سنگ مرمر نوشته شده‌است.آرامگاه حافظ4

سنگ قبر حافظ

سنگ قبر حافظ به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار گرفته و به وسیله پنج ردیف پلکان مدور احاطه شده‌است. بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به شکل کلاه دراویش (ترک ترک) بر روی هشت ستون به ارتفاع ده متر، بنا شده‌است و از درون با کاشی‌های هفت رنگ معرق کاشی کاری شده‌است.

آرامگاه حافظ 5

کتابخانه حافظیه

در ناحیه شمالی مقبره کتابخانه‌ای با مساحت 440 مترمربع حاوی ده هزار جلد کتاب وجود دارد که به عنوان مرکز حافظ شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.آرامگاه حافظ6

حیاط غربی

در پشت آرامگاه قوام فضای سبزی با یک حوض در میان وجود دارد که آرامگاه غلامحسین صاحبدیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام در آنجا قرار دارد.در ورودی آرامگاه حافظ

حیاط جنوبی (ورودی اصلی)

در حیاط جنوبی حافظیه، باغچه‌های بزرگی وجود دارد که گرداگرد آنها گل کاری شده‌است و مابین آنها دو حوض مربع مستطیل بزرگ است.آرامگاه حافظ9

فعالیت‌های فرهنگی حافظیه

آرامگاه حافظ مکانی فرهنگی است که برنامه‌های مختلفدر این مکان برگزار میشود.

آرامگاه حافظ10

  • شعرخوانی شاعران مشهور (به ویژه در روز بزرگداشت حافظ در 20 مهر ماه هر سال)
  • کنسرت خوانندگان به خصوص موسیقی سنتی ایرانی و عرفانی
  • کلاس‌های حافظ شناسی
  • کلاس و کارگاه‌های ساخت ساز موسیقی سنتی
  • طرح سحرگاه با خواجه راز:که این برنامه در ایام ماه رمضان حافظیه تا سحرگاه باز است و دوستداران حافظ تا سحرگاه به مناجات می‌پردازند.

با انتخاب تور ارزان شیراز میتوانید از این مجموعه گردشگری و معنوی دیدن فرماید.

دسترسی

حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، اگر با وسایل نقلیه‌ی عمومی قصد رسیدن به حافظیه را داشته باشید به جز تاکسی تنها انتخاب شما اتوبوس‌هایی هستند که در مسیر چهارراه ادبیات حرکت می‌کنند که تعداد آن‌ها چندان زیاد نیست، اما استفاده از تاکسی می‌تواند راه حل بهتری باشد. برای این کار شما باید خود را به «فلکه‌ی گاز» برسانید. از محل فلکه‌ی گاز تقریبا تمام تاکسی‌ها شما را به حافظیه می‌برند.آرامگاه حافظ15

ساعت کار این مجموعه از 8 الی 22 است.

شما میتواند با انتخاب تور لحظه آخری شیراز از این مکان زیبا لذت ببرید.

منبع

wikipedia


  

دره ستارگان جزیره قشم

دره ستارگان قشم یکی از بی نظیرترین دیدنی های ایران و جزیره قشم است که غیر ممکن است فردی به جزیره قشم سفر کند و از این منطقه بکر دیدن نکند.بادساگروپ به شما پیشنهاد می دهد تا در سفر خود به جزیره قشم حتما و حتما از جاذبه بی نظیر دره ستارگان قشم دیدن کنید.در ادامه با ما باشید.


وجود ارواح و اجنه در دره ستارگان:

دره ستارگان قشم به دلیل شکل ویژه خود و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن،وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى کند و به دلیل این صداها ست که اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنابراین از ورود به آن در شب خوددارى مى کنند.اشکال مختلف در دره ستارگان قشم

بر اساس یک افسانه قدیمى جزیره نشینان، دره ستارگان را شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه مى دانند که این باور از نظر علمى هنوز اثبات نشده است.

دره ستارگان قشم در آثار طبیعی سازمان یونسکو به ثبت رسید:

ویژگى ها و دیدنى هاى این منطقه سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.پینشنهاد میدیم با رزرو تور ارزان قشم از این منطقه زیبا دیدن کنید.دره ستارگان قشم 2

زیبایى دره ستارگان قشم در شب هاى مهتابى در لحظاتى که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیکى زمین احساس مى شوند،دو چندان است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره مى کند.

این دره و دره چاه کوه پدیده اى شگفت از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین است. این محل که به گمان افراد بومى، در آن ستاره افتاده است و شب ها جن دارد، بسیار دیدنى است و مشابه این اشکال زمین شناسى یا ژئومرفولوژى را ما تنها در آمریکا مى بینیم. که توریست هاى بسیارى را مى توانند به خود بکشد.دره ستارگان قشم 3

طبیعت و بافت دره ستارگان قشم

دره ستارگان در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالى به صورت کم و بیش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بین 7 تا 10 مترى از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکى سست و پر از پوسته هاى فسیلى است.شما میتوانید با رزرو تور زمینی قشم از این جاذبه بینظیر دیدن کنید.فرسایش در دره ستارگان قشم

مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند که در این دره مشاهده مى شوند.گردگشران در دره ستارگان قشم

به دلیل سست بودن جنس لایه ها، مى توان انتظار داشت که پس از هر بارندگى شدید (که به ندرت اتفاق مى افتد) تغییرات محسوسى در مورفولوژى دره صورت پذیرد.

آنچه مشخص است این است که این اشکال در اثر فرسایش باد و باران و رگبارهاى فصلى پدید آمده است؛ البته بازدید از دره ستاره ها در شب هاى مهتابى جاذبه اى خاص دارد، بویژه در آن لحظه که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها با نزدیکى خاصى به زمین احساس مى شوند.

در هر صورت براى رفاه حال بازدیدکنندگان و گردشگران در ابتداى سال 85 به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم و با همت معاونت سیاحتى و گردشگرى سازمان و کمک اهالى و شوراى اسلامى روستاى برکه خلف راه دسترسى به دره ترمیم و براى ایجاد امکانات رفاهى و بهداشتى اقداماتى صورت پذیرفته است.دیدن این منطقه زیبا در تور قشم خالی از لطف نیست.مسیر گردشگران در دره ستارگان قشم

منظره هاى این دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و کنار ستون ها و کنگره ها با اشکال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بین اینها راه هاى تنگ و باریک و گاهى پهن و وسیع وجود دارد. علاوه بر این،شکاف ها و سوراخ هاى بزرگ و کوچکى هم ایجاد شده اند که ممکن است این تصور را ایجاد کنند که موجودى عجیب و غریب در دل آن تاریکى ها زندگى مى کند. با وجود این اشکال و طرح هاى عجیب بیخود نبوده که در شبهاى تاریک مردم فکر مى کردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد مى کنند!

نگهبان 81 ساله دره ستارگان قشم

محمد مظفرى نگهبان 81 ساله دره ستاره ها که داراى 12 فرزند است، مى گوید: امسال میزان بازدید مردم از این دره نسبت به سال هاى قبل افزایش یافته است.

وى مى گوید: بازدید از این مکان به صورت رایگان است و شب هاى این دره به دلیل نزدیکى ستاره ها به سطح زمین بسیار دیدنى است.

آدرس دره ستارگان قشم

جزیره قشم،ساحل جنوبی جزیره قشم،پنج کیلومتر بعد از روستای برکه خلف

بعد از ساعتى گشت و گذار ماجراجویانه در بین این ساختارها هنوز ذهنمان درگیر قله هاى تراشیده شده اى بود که فقط خالق طبیعت مى تواند چنین نقشى خیال انگیز و جادویى بیافریند اما باید رفت ودیارهاى بکر و دست نخورده اى را دید و قلم را تراشید براى گزارشى دیگر و شماره اى دیگر!!

امیدواریم مطلب فوق برای سفر شما مفید واقع شود.

منبع

تبیان

 


  

هتل ماریوت(MARRIOT)ارمنستان

هتل ماریوت ارمنستان یکی از هتل های چهارستاره تاپ شهر ایروان است که به دلیل خدمت رسانی خاص به میهمانان خود جزو هتل های پنج ستاره ارمنستان به فروش می رسد.هتل ماریوت ارمنستان در مرکز شهر ایروان و در میدان جمهوری واقع شده است.در ادامه به بررسی خدمات و امکانات هتل ماریوت ارمنستان می پردازیم.


موقعیت هتل ماریوت

هتل ماریوت ارمنستان در مرکز شهر ایروان،در خیابان Amiryan Street و در میدان جمهوری واقع شده است.مسجد آبی در 5000 متری هتل واقع شده است.

نمای ساختمان هتل ماریوت ارمنستان

اتاق های هتل ماریوت

این هتل در مجموع دارای 259 باب اتاق است.از امکانات اتاق های هتل ماریوت می توان به مینی بار،flat-tv و حمام اشاره کرد.اکثر اتاق های این هتل دارای نمایی زیبا از کوه آرارت هستند که در تور ارمنستان میتواند برای  شما خاطره ساز باشد.

اتاق های هتل ماریوت ارمنستان

امکانات هتل ماریوت

  • رستوران(پنج رستوران متنوع)
  • رستوران هتل ماریوت ارمنستان
  • سالن بدنسازی
  • سالن هتل ماریوت ارمنستان بدنسازی
  • سالن کنفرانس
  • سالن کنفرانس هتل ماریوت ارمنستان
  • کافی شاپ
  • کافی شاپ هتل ماریوت ارمنستان

پیشنهاد میدهیم با رزور تور زمینی ارمنستان از اقامت در این هتل زیبا لذت ببرید.

آدرس هتل ماریوت

Amiryan Street 1, 0010 Yerevan, Armenia

منبع

BOOKING.COM

امیدواریم مطالب فوق برای سفر شما مفید واقع شوند.



  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ